woensdag 4 oktober 2017

Stotterende bendeleider

Van de week was ik tijdens het eten De wereld draait door aan het kijken. Ik kijk dat eigenlijk vooral voor het onderdeel "de tv draait door" en "lucky tv" aan het einde, maar het quasi interessante gekeuvel is af en toe best prettig. Zo ook afgelopen maandag.

Er was een advocatenkantoor te gast. Dit advocatenkantoor staat erom bekend om vermeende misdadigers en kopstukken uit het criminele circuit bij te staan. Nu komt er binnenkort een documentaire uit om te laten zien dat het bij dit kantoor echt niet alleen om de Ferrari's gaat, maar dat er vooral heel hard wordt gewerkt. Enkele verdachten worden ook in beeld gebracht en DWDD mocht vast enkele fragmenten laten zien. Zo komen we bij Harrie Ramakers. Harrie is de president van motorclub De Bandidos. Deze club staat niet bekend om z'n theekransjes of natuurtripjes en nadat de politie dan ook wapens in de auto van Harrie had gevonden, was een advocaat toch wel handig. En nu zit hij ineens in een documentaire en dat stukje mochten de kijkers alvast zien.

Maar dan gebeurt er iets. Matthijs introduceert het filmpje zodat iedereen zich gaat verheugen op het zien van een boze Bandidos. Maar aan het einde van zijn introductie zegt hij:

"We horen ook dat ie stottert, wat ik toch wel gek, apart vond."

Huh? Ik was een beetje in de war van deze opmerking. Wat is er apart aan stotteren? Het komt niet zo vaak voor, maar er zijn genoeg bekende stotteraars, toch? Of is het raar dat juist hij, de president van de motorclub, stottert? Ik vermoed het laatste. Er werd niet echt op deze opmerking gereageerd en ik denk dat Matthijs zelf misschien ook wel vond dat het toch een wat vreemde opmerking was. Vooral omdat niet veel later Erben Wennemars bij hem aan tafel zat.

Ik wilde het eigenlijk een beetje opnemen voor Harrie. Alsof hij geen goede boze baas kan zijn omdat hij stottert. Of dat er misschien toch nog een rondje extra gestemd is, tijdens de presidentsverkiezingen van de Bandidos:
"Zullen we Harrie kiezen? Ondanks dat hij stottert? Of zouden we dan misschien toch minder serieus worden genomen door de Hells Angels en No Surrender? Wie stemt voor?" 
En toch, toen ik er later over nadacht, merkte ik dat ik het zelf ook minder gek en apart vind dat Erben af en toe blijft hangen, dan dat een getatoeëerde, stoer-uitziende bendeleider dat doet.
Wat een raar vooroordeel eigenlijk. Stotteren zegt namelijk niets over je persoonlijkheid. Mensen die stotteren zijn niet leuker, stommer, dommer, liever, beter, slechter, of minder bedreigend dan anderen.

Stotteren geeft, net als heel veel andere dingen, kennelijk wel een bepaald beeld. Een stotteraar past niet in het plaatje van een onverschrokken bendeleider. Zie je het al voor je?
"A a a a a als je dat nou nnnnnnnnog één keer op d d d d deze manier flikt, dan zzzzzzullen we je eens k k k  k k omen opzoeken!" 
Zo komt dat inderdaad niet echt dreigend over. Maar ja, ik heb dan ook nooit voor de neus van een boze Harrie gestaan. Als puntje bij paaltje komt, denk ik dat ik wel degelijk geïntimideerd ben (en terug stotter uit angst). Daarbij zijn er genoeg stotteraars die tactieken hebben om het stotteren in bepaalde situaties te omzeilen/voorkomen en Harrie gebruikt deze misschien ook wel. Of hij zet het misschien in om mensen een vals gevoel van veiligheid te geven!
Inmiddels zijn we wel gewend aan onze eigen trouwe stotteraars zoals Erben Wennemars, Sanne Hans en Typhoon. Dat zijn ook allemaal niet echt bedreigende persoonlijkheden, misschien dat we het daarmee associëren.

Voor mijn eigen beeldvorming heb ik toch ook wat andere stotterende beroemdheden gezocht. De volgende mensen stotteren ook of hebben gestotterd: Winston Churchill, Marilyn Monroe, Tiger Woods, Ozzy Osbourne, Bruce Willis. Allemaal mensen waar ik in ieder geval niet zo snel aan denk bij het woord stotteren. Of wat denk je van acteur Samuel L. Jackson? Ook een zeer bekend stotteraar. Hij heeft het zichzelf aangeleerd om te vloeken tussendoor. Om de een of andere reden stottert hij dan niet en komt hij juist daardoor als een bad ass over.
Perfect voor een Quentin Tarantino film!

Mijn mening is in ieder geval weer even herzien. Iedereen kan stotteren of je nou verlegen bent of stoer. Word je bedreigd door iemand die stottert? Pas maar op, het kan zo Harrie Ramakers zijn en daar moet je niet mee sollen!!

4 opmerkingen:

  1. ik vind het echt hilarisch dat Matthijs dat zei en dat daarna Erben Wenemars bij hem aan tafel zat. Hahaha, dat is echt zoiets dat je als presentator dent: oeps! leuk stukje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vooral dat vond ik ook zo onhandig van Matthijs! Dankjewel :D

      Verwijderen
  2. De King uit de King's Speech stotterde toch ook in het echt? Of is dat verzonnen. Voor mijn gevoel staat stotteren wel in de weg van daadkracht, dus ik begrijp de twijfel wel. Maar ja, Harrie kan je ook zwijgend omleggen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik begrijp het zeker ook wel. Maar eigenlijk is het zo'n raar beeld. Waarom staat stotteren daadkracht in de weg? (ik vind zelf slissen ook al daadkracht in de weg staan hoor, maar daar zijn de meningen over verdeeld). Ik kan me zo voorstellen omdat stotteren ook vaak met zenuwen, spanning, angst en onzekerheid te maken heeft. Dan kunnen we er allemaal wel eens last van hebben. Bij stotteraars is de primaire oorzaak van andere aard. Met mijn cliënten die stotteren ervaar ik die vooroordelen ook niet, maar dan zitten ze natuurlijk voor me en leer ik ze persoonlijk kennen. George VI (de betreffende koning) stotterde idd ook :D.

      Verwijderen

Revalidatie na de intensive care gevolgen en begeleiding na beademing Door het coronavirus liggen op dit moment meer mensen aan de bea...