dinsdag 17 oktober 2017

Het nieuwe bellen

Het bestaat echt al wel langer en ik heb het denk ik onbewust ook wel vaker gezien. Maar vandaag zag en hoorde ik het weer voorbij komen en bedacht ik me hoe raar ik het eigenlijk vind. Misschien ligt dat voornamelijk aan mij. Ik verbaas me wel vaker over nieuwe gebruiken en ontwikkelingen. En hoewel ik mezelf niet oud vind, zijn dit misschien toch de eerste tekenen.

Er lijkt de laatste jaren namelijk een nieuwe manier van bellen te zijn ontstaan.
Sowieso is bellen niet meer helemaal van deze tijd. Alles gaat natuurlijk via WhatsApp of chat, al dan niet met ingesproken audio-berichten om je boodschap (naast 40 emoticons) nog wat extra kracht bij te zetten. Maar als je dan toch wilt bellen, dan kan dat echt niet meer met je oor bij de luidspreker en je mond bij de microfoon. 
Allereerst moet je vooral bellen terwijl je je als een soort snelwandelaar voortbeweegt. Ga je ergens zitten, dan moet je ook zo snel mogelijk weer ophangen; je hebt immers je handen vrij om weer te chatten of te appen. Ten tweede moet je je telefoon op de luidspreker zetten. Zo weet je zeker dat ook je medeweggebruikers/omstanders wel het volledige gesprek kunnen horen en niet slechts één kant van het verhaal. Best sociaal eigenlijk. Je telefoon houd je dus ergens in de buurt van je mond, maar niet te dichtbij zodat je met een goed volume moet blijven spreken en je elkaar vooral de hele tijd net niet verstaat.

Het nut van de luidsprekerfunctie snap ik nog wel. Als je in de auto zit en je carkit werkt voor de zoveelste keer niet (wat bij ons regelmatig voorkomt), dan is het een prima alternatief. Of als je net lekker een ui staat te snijden en je moeder belt, dan kun je toch nog dat gesprek voeren terwijl je twee handen vrij hebt om te koken. Oudere modellen lieten zich iets makkelijker tussen je schouder en oor klemmen, maar nu zijn ze zo dun dat je na drie minuten al kramp krijgt of dat je telefoon wegglijdt en op de grond pleurt of erger: in de wasbak waar je net een sopje had gemaakt.
Ook voor het zogeheten beeldbellen is het een stuk gezelliger dat je elkaar aan kunt kijken, dan dat je iemands oorschelp zit te bestuderen. Best een nuttige functie dus.

Misschien dat bij dat laatste wel de verwarring is ontstaan. Ik heb natuurlijk het voordeel dat ik vanuit mijn jeugd nog weet dat een telefoon aan een snoer, op een vaste plek in huis zat. Het ding was ook een tikkie groter dan de apparaten nu zijn, met als gevolg dat je snel leerde aan welke kant de microfoon zat en aan welke kant de luidspreker. Om elkaar goed te verstaan moest je het één wel bij je mond houden en het ander bij je oor. Verder viel er ook niets te zien, dus de noodzaak om naar je telefoon te kijken terwijl je belde, was er niet. (Deze oude modellen staan heel soms nog in de poppenhoek van een kleuterklas, maar inmiddels worden deze ook overgenomen door oude mobiele toestelletjes). Met de komst van de draadloze telefoon veranderde dit natuurlijk niet en ook niet met de eerste koelkasten van mobiele telefoons.

Maar ja, al jaren is de functie van de mobiele telefoon aan het veranderen. Zoals gezegd wordt er sowieso minder mee gebeld. Appen, chatten, mailen, nieuws en social-media bekijken zijn misschien op dit moment belangrijkere functies. Ook ik maak daar grof gebruik van. Als je elkaar al wilt spreken, dan kan dat dus ook eventueel via face-time of  iets dergelijks (vreselijk, moet je er zelfs dan nog goed uitzien!). Voor al deze doeleinden heb je je mobiel niet aan je oor. Waarom zou je dat dan wel met gewoon bellen doen?
Ook in televisieprogramma's wordt steeds vaker gebeld met de telefoon op speaker. Dit omdat het voor de kijker leuker is om het hele gesprek te horen in plaats van te moeten raden wat er aan de andere kant gezegd wordt. Ik denk dat er inmiddels mensen zijn die het eigenlijk niet meer helemaal weten. Misschien zijn er zelfs wel mensen die zich afvragen waarom er een mogelijkheid is om je telefoon NIET op luidspreker te hebben staan.

Helemaal niet erg allemaal, ik ben gek op ontwikkelingen, alleen jammer dat je dan nu misschien je leeftijd verraadt als je op ouderwetse wijze aan het bellen bent. En misschien kan er vast een nieuw gebaar voor (mobiele) telefoon worden bedacht...



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Revalidatie na de intensive care gevolgen en begeleiding na beademing Door het coronavirus liggen op dit moment meer mensen aan de bea...